torsdag, juli 19, 2012

En blåvit sten

 

En gång i min relativa ungdom kom jag att spela korpfotbollsmatch (av den allra mest primitiva sorten)  på en liten gräsplan nedanför Annedalskyrkan mot Slottsskogen. Senare rörde jag mig i mitt arbete alldeles i närheten av samma plätt flera gånger i veckan under något år, men inte förrän flera decennier senare när jag fick se stenen här ovan insåg jag att jag rört mig på historisk mark. Samtidigt fick jag ett namn på platsen, Karlsrofältet.

Det var nämligen på Karlsrofältet som IFK Göteborg spelade sina första matcher efter att föreningen bildats i närbelägna Olivedal 1904. På den tiden var Karlsrofältet inte den lilla gräsplätt som den är i dag, utan ett större fält där traktens ungdomar förlustade sig med idrottsaktiviteter av alla de slag. Efter några år insåg laget att planen var för ojämn för matchspel, så man flyttade vidare till blivande Ullevi, men man behöll Karlsrofältet som träningsplan fram till 1910.

Året innan IFK gjorde avspark på Karlsrofältet hade Särobanans stationshus invigts på Karlsroplatsen, som låg i korsningen Frölundagatan och Karlsrogatan, ungefär 125 meter NV om Annedalskyrkan. Där låg det sedan till 1960, då det revs, samtidigt som en ny resandehall för banan uppfördes vid Linnéplatsen. Detta för att Dag Hammarskjöldsleden skulle fram, och dämed var även Karlsrogatans öde beseglat, det enda som idag verkar finnas kvar som minne om Karlsro är stenen.

Så här efteråt så törs jag nog säga att jag hade ansträngt mig lite mer i matchen om jag då hade vetat om platsens betydelse...



Så här såg Karlsrogatan utvid tiden för IFK Göteborgs bildande
 (Tycks ha varit ett burget område, av kåkarna att döma.)

Inga kommentarer: