lördag, mars 01, 2014

Klippsprånget


 Jag har berett plats för en del statyer på min blogg, men "Mannen som bryter sig ur klippan" av Axel Ebbe har inte fått komma till heders förrän nu, vilket är lite märkligt eftersom jag tog den här bilden redan i september 2007. Statyn finns att beskåda i Lundagård i anslutning till Lunds universitet, där den placerades 1918 som en gåva från staden Lund till universitetet med anledning av dess 250-årsjubileum.

När jag sökte efter faktauppgifter om Axel Ebbe så fann jag att trion  Jan Hemmel, Jan Troell och Björn Kjellman just i dagarna håller på att sammanställa en timslång filmdokumentär om denne skånske konstnär och författare som föddes 1868 och avled 1941. Att det var en intressant personlighet förstår man när man läser vad som skrevs i SvD i samband med konstnärens bortgång. "Axel Ebbe var en överraskningarnas man och en mångfrestare. Han skulpterade, målade, etsade, skrev vers på sitt eget skånska tungomål och tryckte dem i dyrbart illustrerade böcker. Han var på en gång en andaktsfull skönhetsdyrkare och en munter skämtare, en hög filosof och en glad livsnjutare. Även om omdömena om hans konstnärliga insats kunna skifta, framstår han som en av de mest egenartade personligheterna i svensk konst på sin tid."

Axel Ebbes skånska förankring framgår inte minst av att hans mer kända verk alla återfinns i Skåne, bland dessa då "Mannen som bryter sig ur klippan". Verket i granit sägs skildra hur människan lossgör sig ur okunskapens mörker.

Själv vill jag när jag ser statyn även associera till myten om guden Mithra(-s), som sades ha fötts som vuxen ur en klippvägg.  I Saint Aubin i Frankrike upptäcktes 1886 en antik staty av Mithra som kanske inte var obekant för Ebbe, som vistades bla. i Paris på 1890-talet. Ser dock ingen annan som dragit några paralleller mellan Ebbes staty och Mithralegenden, så kanske är det bara en tillfällighet.

Inga kommentarer: