onsdag, mars 28, 2007

Göteborgs undre värld

Ingången på Kungshöjd (eget foto)
"De vred om nyckeln och portarna öppnades till underjorden. Det var mörkt och marken hal och det var svårt att ta sig fram. Ljuset ifrån ficklampan lyste med ett svagt sken in i mörkret. Med risk för sina egna liv gick de längre in i underjorden".

Detta kan man läsa i den fascinerande historien om hur arkitekten Tor Hermond och författaren Ingrid Wirsin "återupptäckte" delar av den göteborgska bastionen Carolux Rex någon gång i mitten av 1980-talet. Dessa utrymmen hade då mer eller mindre varit bortglömda sedan början på 1900-talet, då de tjänstgjort som kylrum för fiskhandlarna som drev kommers vid "Fiskeflotten", där Feskekörka nu ligger. Ingrid Wirsin hävdar att gångarna faktiskt kallades för "Feskekôrka" redan då! Dessförinnan hade gångarna använts som likförvaringsutrymme och som celler för krigsfångar, men ursprungligen var de en del av det befästningsverk som faktiskt gjorde Göteborg till en av Europas bäst befästa städer på 1700-talet. Nu återstår inte så mycket av de sju meter höga murarna och bastionerna som skulle skydda mot dansken - däremot finns de flesta vallgravarna ju kvar.

Tor Hermond kom senare att leda årliga vandringar i delar av katekomberna, och tack vare honom fick tiotusentals göteborgare stifta bekantskap med denna glömda del av stadens historia. Numera är man mer restriktiv med visningarna på grund av skederiskerna, men det förekommer fortfarande guidade turer för grupper.

"Bakdörren" mot Kungsgatan (eget foto)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Det där är väl inte "Pärleporten" precis - sb
snarare motsatsen:)
Det finns mycket intressant under Göteborg. Jag har aldrig varit nere i gångarna men jag tittade ner på gamla Bazar Alliance när jag var på Biopaltaset och där stack upp en massa järnpinnar med något som liknade plåtflaggor på ?
Jag vet inte vad de skulle föreställa.
Mina morföräldrar bodde länge på Arsenalsgatan på Kungshöjd och ändå har jag aldrig sett porten.
Du kan väl nästan ta jobb som guide snart .
*>* Eivor

Anonym sa...

PS. Här har bokstäverna hoppat omkring - sb skall bort och det skall vara Biopalatset. DS
Eivor

Ptr sa...

Hej Eivor!

Ingrid Wirsin brukar ju enligt den länkade artikeln gå ner och klappa muren vid Biopalatset, så något finns där uppenbarligen!

Någon guide lär jag inte bli, men jag har retat mig på att det finns så lite skrivet på nätet om Göteborg. Därför försöker jag skriva några rader om sådant som jag själv (nästan bokstavligen) snubblar på. Har sett att många googlar sig fram till inläggen om Stigbergstorgsområdet bl.a., så tydligen finns det ett intresse.

Hälsn.

Peter

Anonym sa...

järnpinnarna i biopalatset är bara där för att gamla muren som gick genom staden går genom där så dom har bevarat den

Ptr sa...

Hej, anonym, och tack för svaret! Skall tipsa Eivor när hon besöker sidan nästa gång!