tisdag, januari 30, 2007

Den medeltida överlevaren på Bokenäset

Bokenäsets gamla kyrka (egna fotografier)
Bokenäs gamla kyrka anses vara en av de bäst bevarade av Bohusläns medeltida kyrkor. Man tror att den uppfördes någon gång på 1100-talet, och i likhet med många andra ålderdomliga kyrkor har den uppförts på en tidigare hednisk kultplats. Det iögonfallande trätornet är dock betydligt yngre än kyrkan, närmare bestämt från 1752. Den gamla absidkyrkan var i bruk fram till 1890-talet, men trots att den kom att ersättas av en ny helgedom fick den gamla stå kvar - något vi kan vara tacksamma för idag! Kyrkan har mycket tjocka murar i gråsten, vilket kanske framgår av nästa bild, och det ligger nära till hands att förmoda att kyrkan under sin tidiga historia även kan ha tjänstgjort som försvarsverk i orostider.


En annan detalj som för tankarna till avlägsna tidsålder är det faktum att Bokenäs gamla kyrka helt saknar fönster mot norr, varifrån ondskan troddes komma. Fönstren på de andra sidorna har renoverats och förstorats under årens lopp, men några nya fönster mot norr har inte gjorts.


Av olika skäl kommer den här kyrkoserien inte att uppehålla sig vid kyrkornas interiör och utsmyckning, men avslutningsvis kan jag i alla fall nämna att Bokenäs gamla kyrka har mycket välbevarade takmålningar från 1770, utförda av den tyske konstnären Johan Henrik Dieden.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Tänk vad många duktiga konstnärer det fanns förr, som kunde måla dessa takmålningar och annat.
Är det arabiska tecken i triangeln i mitten på målningen?
Jag får besöka denna kyrkan också (mycket att stå i ) jag har varit vid Dragsmark där jag fotograferat de gamla klosterruinerna. Jag kommer on på släkten Hammar där, på en gren.
Jag vill också nämna Anbytarforum, när jag har chansen, för där skriver jag inte mer som det är nu iallafall.
Jag har svårt att förstå hur Släktforskarförbundet kan göra så otroligt dålig reklam för sig själva. Istället för att vara lite diplomatiska och vänligt svara på frågor, så trissar de upp en hatstämning bland många.
Det är som att såga av grenarna man sitter på.

Vi får se hur det går
Ha en bra dag i grådasket och regnet

Hälsningar Eivor

Ptr sa...

Hej Eivor!

Tack för din fundering, för det fick mig att kolla upp takmålningen! I kyrkobeskrivningen står det "mitt i taket har Dieden målat en s.k. gloria med treenighetstriangeln och Jehovatecknet..." Jag skulle tro att det står "Jahve" på hebreiska i triangeln. Kyrkan känns riktigt ålderdomlig, och den har flera intressanta inventarier, men i dessa tider är det lika bra att undvika att nämna sådant på nätet...

Lustigt att Du skriver om klosterruinerna i Dragsmark, för de har jag i min tur missat, jag läste faktiskt om dem för första gången igår!

Anbytarforum är förvisso ett sorgligt kapitel! Det är så tråkigt att man straffar kollektivet för att ett fåtal har misskött sig och för att andra ställt berättigade frågor. Jag kan inte tänka mig annat än att det här endera leder till räfst- och rättarting, alternativt att Rötters status som seriös sida är förverkad för lång tid framöver. Den närmaste tiden lär bli intressant!

Hälsn.

Peter