måndag, november 28, 2005

S:t Bernhardshunden, en värmlänning i exil?

 Hällhundar i Fossum (Egna foton)


Har just tillbringat en stund med Turistföreningens årsbok anno 1936 om det hedervärda landskapet Dalsland. I ett av kapitlen gör Helge Kjellin, dåtida antikvarie på Värmlands Museum, en rundresa i landskapet under rubriken "En värmlänning reser genom Dal".
Den något storebrorsaktiga titeln till trots gav artikeln en del lättsamma upplysningar om Dalsland, och när Kjellin når till Holms socken blir det riktigt intressant!

"Förgäves spanar jag i denna rågens, rovornas och svinens bygd efter "dalbohunden", som man hörde så mycket talas om i barndomens dagar, och som ännu lever i minnet och fantasien ungefär som den stora hunden i H.C. Andersens "Eldstålet", hunden som hade ögon stora som tékoppar. "Dalbohunden anses vara ursprunget till S:t Bernhardsrasen", står det i Horace Marryats 1863 till svenska översatta "Ett år i Sverige", och han berättar vidare att en koloni värmlänningar på 600-talet slog sig ned i Martignydalen i Schweiz och att de fromma S:t Bernhardshundarna anses härstamma från en korsning av dessa värmlänningars hundar och en nu utdöd hundras, som finns avtecknad på de bohusländska hällristningarna".


Historien om värmlänningarna kan man väl småle åt och placera i facket "skrönor", och det där med S:t Bernhardshundarnas släktskap med dalbohunden är det väl också si och så med...
Fast när jag jämförde de tidiga avbildningarna på S:t Bernhardshundarna under länken härovan med bilderna på Dalbohunden på den andra länkade sidan, samt inte minst med bilden på en annan möjlig Dalbohund, tyckte jag mig nog se vissa likheter! Dock är det nog troligare att den likheten härstammar från en gemensam "urvallhund" än från "exporterade värmlandshundar"...

Apropå likheter så hände en märklig sak när jag lagt in mina hällbilder från Fossum härovan. Jag råkade nämligen titta in på en bildsida från hällristningarna i italienska Valcamonica, och hittade där direkt en bild på en hjortjagande hund som påminner starkt om motivet längst upp till vänster på mitt foto. Bilderna verkar härstamma från ungefär samma tidsperiod (den i Fossum är dock antagligen något äldre). Är det månne vår "urvallhund" vi ser på båda hällarna? 

P.S. December 2014: Tyvärr är de flesta av länkarna inte klickbara längre. Jag har dessutom bytt ut ingressfotot, men texten i övrigt får stå kvar. D.S.

Inga kommentarer: