torsdag, november 10, 2005

Stensommar (5): Änglakon i Tärby




Kyrkan i Tärby ser prydlig ut, åtminstone utvändigt (den var tyvärr låst vid mitt besök). Läget är också vackert, med hänförande utsikt över nejden. En slarvig läsning av bilkartan förde mig hit för några år sedan, och när jag passade på att sträcka på benen upptäckte jag att det fanns flera ålderdomliga gravstenar på kyrkogården.
Speciellt en sten fångade mitt intresse. Det var en illa åtgången gravhäll, och i dess ena hörn fann jag en ko med vingar, ett motiv som tilltalade min fantasi. Visst, nutida konstnärer som Chagall och Hans Lindberg har ju försökt få oss att tro på flygande kossor, men det här rörde sig trots allt om en månghundraårig föregångare!
Dessvärre är min bildning på det sakrala området synnerligen blygsam, så någon biblisk tolkning kan jag inte ge mig in på. Inte heller känner jag till om det kan ha att göra med en adlig släktsymbol, och därmed är fältet fritt för mig att spekulera utan de inskränkningar som kunskap kan ge upphov till...
Min första tanke var att här vilar en själsfrände till Änglahundens husse, han som undrade om han fick ta med sig hunden in i himlen. I den här personens himmel kanske man får dela saligheten med sin favoritko? Värt att fundera på!
Att det hela kunde ha att göra med Norrlåtars gamla dänga "Ko över Sarek" föll dels på att den låten trots inte är fullt så gammal, och dels måste väl det ha varit en fjällko om den flög över Sarek? Annars är ju texten lite passande: "högt över fjällen där flyger en ko - kanske den flyger på sin tro?"




Någon lösning på problemet dök aldrig upp, och fortfarande kan Tärbykossan flaxa förbi i mina tankar. Jag tycker att hon börjar se rätt försmädlig ut - åk och kolla själv, förresten!

22 juli 2005

Inga kommentarer: