torsdag, november 10, 2005

Stensommar (4): Vem tassar på hällen?

Det är en tidig förmiddag i början av juli i år. På hemväg från Kungshamn har jag stannat till vid hällristningarna vid Åby säteri, där Nordens Ark ligger. Jag är ensam vid hällarna bortsett från några nyfikna korpar som upptäckt mig, och de tar några svep över trädtopparna för att se om något intressant är på gång. Efter en stund sätter de sig en bit in i skogen - deras klangfyllda läten låter riktigt passande som ljudkuliss...

Eftersom jag har gott om utrymme i digitalkameran tar jag några bilder på vad jag tycker ser ut som en inknackad lodjurstass. På andra håll uppges det vara vargspår, men det må vara hur det vill med den saken - vad som känns spännande är ju närheten till nutidens rovdjur i djurparken tvärs över vägen!

Lodjursspår eller vargtass?



Nöjd och belåten beger jag mig av till nästa anhalt, Brastad, för att fotografera den berömda "Skomakaren" på hällen inte långt från kyrkan. Inne i samhället möter stora rubriker på löpsedlarna - varg sedd i Brastad! Småningom hemkommen kollar jag på nätet, och ser att inte bara vargen strövar omkring på bygden, utan att man även tror sig ha haft påhälsning av en björn nyligen. Att det även finns lodjur i trakterna är väl numera närmast en självklarhet!

Hällristningen vid Åby säteri besökte jag för första gången omkring år 1990. Då kunde nog knappast någon ha föreställt sig att tre av våra fyra stora rovdjur återigen skulle komma att ströva vilt omkring i de bohuslänska kustområdena inom en relativt snar framtid! Nu är frågan snarare - var håller järven hus?


21 juli 2005

Inga kommentarer: